Cyberpunk 2077 Review - Mijn game van het jaar (2024)

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 heeft nog ontzettend veel te bieden.

Wanneer je iets vanuit dit artikel koopt, krijgt IGN Benelux mogelijk een deel van de inkomsten.

bySven Rietkerk

Geüpdatet op 4 juli 2023 16:56

Geplaatst op 7 december 2020 18:01

Ik heb Cyberpunk 2077 uitgespeeld. Althans, dat dacht ik het moment dat de credits aan mij voorbij rolde. Een game waar de hele wereld al jaren naar uitkijkt en waar de hype bijna te groot voor aan het worden is, en ik ben er doorheen. Toch is het op dit moment onmogelijk om al een cijfer te geven aan Cyberpunk 2077. Daar zijn verschillende redenen voor die allemaal te maken hebben met de staat van de game en het moment waarop ik de game heb “uitgespeeld,” want ik heb nog lang niet alles gezien.

Day One patch

Als eerste het slechte nieuws. De build van Cyberpunk 2077 die ik inmiddels ruim 30 uur heb gespeeld, is niet af. Mocht dit de versie zijn die in november was uitgekomen, dan was het op sommige momenten onspeelbaar geweest. Zwevende wapens van vijanden, animaties die ontbreken of zelfs het volledig door de map heen vallen, kwam ik veel te vaak tegen. Nu moet de Day One patch veel van deze problemen oplossen, maar doordat ik een andere versie van de game heb gespeeld dan die uit zal komen, is het beoordelen van de game erg lastig. Problemen in games komen we vaker tegen, maar ik begrijp hierdoor direct waarom de game een aantal weken extra werd uitgesteld. Ik hoop van harte dat deze problemen ten tijde van release allemaal zijn opgelost.

Nu is het ook weer niet zo dat deze game ten onder gaat aan de technische mankementen. Het is zelfs zo dat ik mij zelden zo goed heb vermaakt met een game als Cyberpunk 2077. Vooraf kreeg ik de indruk dat deze game voor mij is gemaakt, en ik zat er niet heel ver vandaan. De manier waarop het verhaal - of eigenlijk alle verschillende verhalen - in Night City en omgeving worden verteld, is niets minder dan indrukwekkend. Er zullen momenten zijn waar je mond van openvalt, je gaat schelden tegen je scherm of misschien zelfs een traantje wegpinkt. Ik heb het allemaal meegemaakt in Cyberpunk 2077 en dat is voor het eerst dat een game dit bij mij teweeg weet te brengen.

De manier waarop relaties worden opgebouwd is in deze game bijna ongeëvenaard.

Het is geen geheim dat CD Projekt Red inmiddels weet hoe je een wereld in elkaar moet zetten. De manier waarop relaties worden opgebouwd is in deze game bijna ongeëvenaard. Daarbij moet ik wel zeggen dat je daarvoor het hoofdverhaal van de game flink los zal moeten laten. Er zijn ontzettend veel quests, die in-game ‘Jobs’ worden genoemd, waarbij voornamelijk de Gigs en Side-Jobs interessant zijn. Deze extra missies diepen namelijk niet alleen relaties met de personages verder uit, maar geven ook de wereld meer kleur en diepgang.

Night City

Die kleur en diepgang vind je ook letterlijk terug in Night City. Elk verschillend deel van de stad ademt een eigen sfeer. De kleuren Watson zouden niet passen in het bijna tropische Pacifica. Vooraf heeft de ontwikkelaar aangegeven dat de map misschien niet de grootste ooit zal zijn, maar dat er meer is gekozen voor levels in de hoogte. Wat mij betreft is dit een hele interessante keuze die ervoor zorgt dat Night City ook echt aanvoelt als een stad waar iedereen zijn of haar eigen weg gaat. Een flatgebouw bestaat niet alleen uit een lift die je direct naar de juiste etage brengt, maar uit ontzettend veel lagen waar verschillende NPC’s wonen. Die NPC’s doen vervolgens weer een eigen bezigheid. Nu heb ik nog niet gekeken of deze elk uur of elke dag hetzelfde zijn, maar het is duidelijk dat alleen al in een flatgebouw verschillende personages wonen die houden van schieten bij de lokale range of een potje boxen in de ring.

Cyberpunk 2077 Review - Mijn game van het jaar (2)

Night City is dus gebouwd om te ontdekken. Te voet, met een auto of op een hele vette motorfiets. Nu hebben we de filmpjes al gezien over de voertuigen en soms wil je niet vijf kilometer rijden, maar gewoon snel ergens naar toe. Uiteraard is dat mogelijk met een van de vele fasttravel punten. Door dit te gebruiken word je even in een laadscherm gezet, die overigens bijzonder kort zijn en voorzien van toffe art uit de wereld. Mocht je vanuit het menu een save laden, dan krijg je tijdens het laadscherm een beeld waar altijd een video op te zien is. Die video gaat in op de gebeurtenissen die zich net hebben afgespeeld in die savefile. Een ontzettend toffe extra die ik tijdens het spelen pas later doorkreeg.

V

Jij als V hebt je eigen rol te spelen in Night City. Zelf begon ik als een Nomad in de woestenij die rondom Night City ligt. Je bouwt de eerste relaties op en vanwege bepaalde redenen (ik wil niets voor jullie spoilen) kom je terecht in Night City. Voordat je überhaupt een stap in de wereld zet, is het van belang dat je punten in verschillende stats zet. Wil je bijvoorbeeld heel goed overweg kunnen met geweren, dan stop je punten in ‘Reflexes’. Ben je meer iemand die zijn wapens wil craften en optimaal gebruik maken van Tech Wapens? Dan stop je de punten in ‘Technical Ability’. Zelf ging ik voor een combinatie van heel veel punten in Reflexes, een klein beetje Technical Ability en de rest ging naar ‘Cool’ - wat eigenlijk je Charisma is.

Toch jeukt het nu al om een nieuw personage te maken dat volledig anders is dan dat wat ik nu heb. Niet alleen om een breder beeld te krijgen van de verschillende verhalen en keuzes die je maakt, maar ook om te kijken wat er gebeurt als ik juist al mijn punten in skills stop die totaal het tegenovergestelde zijn van wat ik in mijn eerste speelsessie heb gedaan. Overigens is het nog lang niet zo ver, er is nog zo ontzettend veel te doen met mijn eerste personage, dat het nog wel even zal duren voordat het tweede personage net zo ver is als mijn eerste.

Naast het bouwen van je eigen personage, moeten de verschillende wapens uit de game vast worden benoemd. Van rifles, katana’s en revolvers tot aan shotguns en zelfs een dild*zwaard, het zit allemaal in de game. Er zijn zelfs blueprints te vinden van wapens die je kunt craften, mits je genoeg punten in Technical Ability hebt gestopt natuurlijk. Mijn keuze maakte gebruik van een wapen dat zichzelf kon opladen om vervolgens vrijwel elke vijand - met uitzondering bosses - in één keer neer te schieten. Wil je liever met je vuisten of met katana’s rondzwaaien, dan kan dat natuurlijk ook.

Nu moet ik zeggen dat ik behoorlijk snel door het hoofdverhaal van de game heb gespeeld. Een kleine tien uur na het voltooien van het verhaal, heb ik een aantal extra missies gedaan die ik liever voor het einde van het verhaal had willen doen. Mocht je donderdag aan de slag gaan met de game, neem dus vooral je tijd om alle side-jobs met interessante personages te voltooien. Dat had mogelijk mijn eerste kennismaking met het verhaal erg sterk verbeterd. Dat neemt niet weg dat het einde wat ik tegenkwam, zo veel indruk op mij wist te maken dat het me de dag erna nog steeds bezighield. "Wat als ik net die andere keuze had gemaakt?" Die "wat als" hoop ik in de tijd die ik de komende weken ga doorbrengen met Cyberpunk 2077 te kunnen beantwoorden.

Er valt nog ontzettend veel te ontdekken, te doen en mogelijk te verpesten in mijn speelsessies van Cyberpunk 2077. De komende dagen ga ik nog veel meer tijd doorbrengen in Night City en later deze week hoop ik jullie te kunnen voorzien van een cijfer. Voor nu dompel ik mij weer onder in de duistere, sfeervolle toekomst van Cyberpunk 2077.

12